Mijnoperator schakelt over op terugloopsper om ophoping van materiaal te voorkomen en onderhoud te verminderen
Een wereldwijde mijnbouwoperator heeft de backstop op zijn hellingbanen geüpgraded naar non-rollover cam-technologie om te voorkomen dat materiaal zich opstapelt bij haltes en stallen. Tsubaki’s Cam Clutch-ontwerp bevat ook rollen, die bijdragen aan een langere levensduur, verbeterd door een labyrintafdichting voor aanzienlijk minder binnendringen. De backstop verbetert niet alleen de operationele efficiëntie, maar geeft de operator ook lagere totale eigendomskosten.

Runback, de terugloopbeweging van een transportband, kan ernstige schade toebrengen aan personeel, machines en materiaal in het geval van stilstand of stilstand; vooral wanneer de riem zwaar beladen is. De mijnbouwoperator had eerder pal- en pal-backstops geïnstalleerd om terugloop te voorkomen. Vanwege de spoed van de tanden van de ratel was backstopping echter niet onmiddellijk en ging het om een ’vertraging’ die een element van terugslag veroorzaakte bij elke stop of kraam.
Deze speling bleek kleine hoeveelheden materiaal te verstoren en leidde tot stapels op de transportband. Dit resulteerde op zijn beurt in problemen zoals het vastlopen van de riem, wat uiteindelijk leidde tot stilstand voor reparaties en onderhoud. De mijnwerkers benaderden de ingenieurs van Tsubaki om dit te onderzoeken en een oplossing voor te stellen. Er werd snel besloten dat Tsubaki’s nokkenkoppeling BS-F backstops speling zouden elimineren – met als bijkomend voordeel kortere onderhoudstijden en kostenbesparingen op de lange termijn.
Het ontwerp van de terugloopblokkering van de nokkenkoppeling houdt een hoog terugloopkoppel vast, evenals een buitensporig koppel op het vlakke gedeelte, tot een totaal van bijna 1.000.000 Nm. Dit zorgt voor vrijwel onmiddellijk stoppen voor vrijwel alle transportbandtoepassingen, waardoor elke vorm van terugloop en materiaalophoping wordt voorkomen. Dit vermindert de onderhoudstijd aanzienlijk en verhoogt de productiviteit van de fabriek. Non-rollover cams voorkomen terugloop, zelfs als ze overbelast zijn, wat een extra veiligheidslaag biedt.
“De BS-F-terugloopblokkering is niet alleen ontworpen om een veiliger ontwerp voor operators en de bescherming van de machine te garanderen door terugloop te voorkomen, maar de nokken verwijderen ook elke speling bij het stilvallen van een transportband”, zegt Jake Yamamoto, Sales & Marketing Director voor Tsubakimoto Europe BV “Dit heeft de uitdaging van de mijnbouwoperator opgelost om materiaal op te stapelen, wat uiteindelijk leidde tot onderhoudsproblemen en afnemende operationele efficiëntie.”
Jake voegt toe: “Gecombineerd met het verminderen van stilstand veroorzaakt door stapeling, bleek uit onze inspectie van de locatie dat de mijnbouwoperator ook in staat zou zijn om de productiviteit ten goede te komen door de uitvaltijd voor smering en algemeen onderhoud te verminderen, evenals de vervangingsintervallen te verlengen en lange termijn kosten.”
Tijdens overloopomstandigheden op de transportband werken de geïntegreerde rollen van de BS-F naast de nokken in dezelfde kooi. Dit ontwerp, gecombineerd met een lager toerental en een constante smeerstroom, vermindert slijtage aan zowel de nokken als de loopring. Werken met een lagere snelheid betekent ook lagere bedrijfstemperaturen, wat ook bijdraagt aan een langere levensduur, lagere kapitaalkosten en minder tijd die nodig is voor onderhoud en vervanging.
Een mijnbouwomgeving is zwaar en het binnendringen van stof en gruis kan mechanismen verstoppen en een snelle verslechtering van mechanische apparaten veroorzaken. Met dit in gedachten is de smeerpoort van de backstops voorzien van een labyrintafdichting die het binnendringen van stof of water voorkomt. Tegelijkertijd wordt een constante smeerstroom gegenereerd door een zelfsmerend systeem dat temperatuuraangepast vet bevat. Het systeem helpt niet alleen om een efficiënte werking te behouden, maar vermindert ook de onderhoudsvereisten, aangezien hersmering slechts eenmaal per jaar nodig is.
Het hoge koppelvermogen van de BS-F nokkenkoppeling, zelfs tegen vergelijkbare ontwerpen met opgesloten rollen, maakt ook een kleiner algemeen ontwerp van de terugloopblokkering mogelijk. Dit ontwerpaspect was voordelig voor retrofit op de bestaande transportsystemen van de mijnbouwoperator, waar de installatie snel werd bereikt zonder dat er aanpassingen nodig waren. De smalle i-balk past op vrijwel elke bestaande transportbandstructuur zonder dat er aanpassingen nodig zijn, en het compacte formaat betekent ook een snellere, eenvoudigere installatie. Compacte afmetingen worden ook vergezeld door een stille werking in vergelijking met andere terugloopblokkeringen.
Na installatie was de mijnbouwoperator tevreden met de verbeterde veiligheid en operationele voordelen van de Tsubaki BS-F backstop. Op de lange termijn heeft de investering ook geleid tot efficiëntieverbeteringen bij de kapitaaluitgaven.
Ontdek de werking van de Tsubaki BS-F backstop Cam Clutch in onderstaande video:



