Bel ons vandaag 074 – 278 29 92 | info@tbh.nl
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Rotex GS ZR1

ROTEX® GS ZR1 spelingsvrije tussenbuiskoppeling

Spelingvrije servokoppeling (cardanas) om grote asafstanden te overbruggen

De dubbel-cardanische ROTEX GS ZR1 is een eenvoudige, goedkope tussenbuiskoppeling (cardanas), ook wel cardanas genoemd, met een stalen tussenbuis van variabele lengte.

De tussenbuiskoppeling kan ook radiaal worden gemonteerd zonder de in- en uitgangscomponenten te verplaatsen. De lengte van de tussenbuis (tussenas) is vrij te kiezen en maakt koppeloverdracht over een grote axiale afstand mogelijk.

Ons assortiment tussenaskoppelingen omvat zowel wrijvingsverbindingen zonder spiebaan als positieve verbindingen met spiebaan.

Typische toepassingsgebieden voor onze ROTEX® GS ZR1-cardanas met klemnaven op de tussenbuis:
Onze tussenbuiskoppeling wordt overal gebruikt waar grotere asafstanden overbrugd moeten worden. De toepassingsgrenzen worden bepaald door de werksnelheid en de totale lengte.

Rotex GS ZR1

Rotex GS ZR1 Beschrijving van servokoppelingen:

Onze servokoppelingen zijn torsiestijve, flexibele askoppelingen als verbindingselement tussen de aandrijfeenheid en de transducer. Ze brengen het koppel spelingvrij en onder de juiste hoek over. Dit betekent dat onze spelingsvrije askoppelingen uiterst nauwkeurig zijn. Tegelijkertijd maken ze de compensatie van radiale, axiale en hoekverplaatsingen mogelijk. Door de grote verscheidenheid aan koppelingstypen en naafuitvoeringen zijn wij in staat voor vrijwel elke toepassing de juiste koppeling te leveren.

Geen speling van de servokoppeling:

De spelingsvrije servokoppelingen (elastomere koppelingen) van de ROTEX® GS zijn grotendeels gebaseerd op de geometrie van de ROTEX® GS-spiders, naast de klauwgeometrie van de koppelingsnaven. Deze zijn zo ontworpen dat de bolle tanden van het wielkrans onder voorspanning rusten in de concave klauwen van de koppelingsnaaf. In combinatie met de rechte tanden is er een lage vlaktedruk en een verhoogde stijfheid van het koppelingssysteem.

Tandkranzen van de servokoppeling:

De elastische tandwielen van onze elastomeer koppelingen zijn leverbaar in vijf verschillende Shore hardheden. Hierdoor kan de koppeling qua torsiestijfheid en trillingsgedrag eenvoudig worden aangepast aan de individuele omstandigheden van een toepassing. De tanden van het wielkrans nemen de verplaatsingen op en worden via een lijf radiaal in de binnendiameter ondersteund. Dit voorkomt overmatige vervorming naar binnen of naar buiten bij sterke acceleraties of hoge snelheden. De toegestane omgevingstemperatuur is afhankelijk van de Shore-hardheid van de spin.

kenmerken

  • Aangegeven als cardanas, afstandskoppeling, tussenbuiskoppeling of tussenaskoppeling
  • Aftakas met klemnaven op de tussenbuis
  • Voor het overbruggen van grotere asafstanden
  • Het tussendeel is radiaal demonteerbaar en daardoor onderhoudsvriendelijk
  • Spelingvrij
  • Torsioneel elastisch
  • Axiaal steekbaar
  • Compensatie axiaal, radiaal, hoekig
  • Trillingsdemping
  • Onderhoudsvrij
  • Dubbele cardanische ophanging

Datasheet

Contact...

Technisch Bureau Hengelo
Binnenhavenstraat 81
7553 GH  HENGELO
telefoon 074 – 278 29 92 – fax 074 – 298 29 93
mail: info@tbh.nl

Chat openen
1
Hallo 👋
Kunnen we je ergens mee helpen?